باشگاه خبری فراساحل: 9 فروند از بزرگ ترین کشتیهای غول پیکر جهان معرفی شدند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، نفتکش «Knock Nevis» که در آخرین سفرش نام آن به «Mont» تغییر پیدا کرد، سوپر نفتکشی است که در سال 2009 از دور خارج شد. نفتکش فوق بزرگ ترین شیء متحرک ساخت دست بشر بود که طول آن از ارتفاع ساختمان امپایر استیت نیز بلندتر بود. این نفتکش دقیقاً 458.45 متر طول داشت و وزن آن 260.941 تن بود. «Knock Nevis» در سال 1979 توسط کمپانی «Sumitomo Heavy Industries» در ژاپن ساخته شد و در سال 1988 در تنگه هرمز و در بحبوحه جنگ بین ایران و عراق آسیب دید و سپس تعمیر و نام آن به «Happy Giant» تغییر داده شد.
1-کشتی Knock Nevis
کشتی نفتکش «Knock Nevis» که در آخرین سفرش نام آن به «Mont» تغییر پیدا کرد، سوپر نفتکشی است که در سال 2009 از دور خارج شد. نفتکش فوق بزرگ ترین شیء متحرک ساخت دست بشر بود که طول آن از ارتفاع ساختمان امپایر استیت نیز بلندتر بود. این نفتکش دقیقاً 458.45 متر طول داشت و وزن آن 260.941 تن بود. «Knock Nevis» در سال 1979 توسط کمپانی «Sumitomo Heavy Industries» در ژاپن ساخته شد و در سال 1988 در تنگه هرمز و در بحبوحه جنگ بین ایران و عراق آسیب دید و سپس تعمیر و نام آن به «Happy Giant» تغییر داده شد. این نفتکش در سال 1991 توسط کمپانی نروژی «Jorgen Jahre» خریداری و نام آن به «Jahre Viking» تغییر داده شده و به مدت 13 سال با همین نام به یکه تازی در دریاها ادامه داد. در نهایت این نفتکش توسط کمپانی «Olsen Tankers» خریداری شده و نام آن به «Knock Nevis» تغییر یافت. این کشتی بیش از 35 خدمه داشت و سرعت آن با استفاده از یک سیستم پیشرانه که قطری برابر با 9 متر داشت به 30 کیلومتر در ساعت میرسید.
2-سوپرنفتکشهای کلاس TI
بزرگترین نفتکشهایی که هنوز هم در سرویس هستند سوپرنفتکشهای کلاس TI هستند که در واقع ناوگانی از نفتکشها بوده و به چهار فروند TI آفریقا، TI آسیا، TI اروپا و TI اقیانوسیه اطلاق میشوند. این نفتکشهای غول پیکر در سال 2003 توسط کمپانی «Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering» در اوکپو کره جنوبی و برای کمپانی «Hellespont» ساخته شدند. طول این کشتیها از نفتکش «Knock Nevis» حدود 78 متر کوتاه تر بوده و حدود 380 متر طول دارند. وزن این نفتکشها حدود 234.006 تن بوده و میتوانند با سرعت حداکثری 30.5 کیلومتر در حالت کاملاً پر از نفت، در آب حرکت کند. دو فروند از این کشتیها در سال 2010 به انبارهایی برای ذخیره نفت تبدیل شدند اما دو فروند دیگر هنوز در حال حمل نفت در دریاها هستند.
3- کشتیهای Q-max
بزرگ ترین کشتیهای حمل گاز طبیعی مایع در جهان کشتیهای موسوم به Q-max هستند. این کشتیها وزنی بالغ بر 162.400 تن داشته و طول آنها 345 متر است. کشتیهای Q-max گنجایش بیش از 266.000 متر مکعب گاز را داشته و با سرعت 36.114 کیلومتر در دریا حرکت میکنند. در کل 14 فروند از این کشتیها وجود داشته و هر یک نام خاص خود را دارند. این کشتیها توسط کمپانیهای سامسونگ، هیوندای و دوو ساخته شده و اولین فروند از آنها در سال 2007 به نام «Mozah» در کره جنوبی تکمیل شد. تمامی این کشتیها به شرکت حمل و نقل گاز قطر با نام «نخیلات» تعلق دارند.
4- کشتی کانتینربر CSCL Globe
در نوامبر سال 2014، مراسم نامگذاری بزرگ ترین کشتی کانتینربر جهان با نام «CSCL Globe» برگزار شد. این کشتی اولین فروند از پنج فروند کشتی 19 هزار تنی بود که توسط خطوط حمل و نقل کانتینری چین در سال 2013 سفارش و ساخته شد. این کشتی توسط یک موتور الکتریکی با قدرت 77.200 اسب بخار تغذیه شده و از لحاظ کارآیی موتور آن میتواند با دیگر کشتیهای کانتینربری که 10 هزار تن وزن دارند مقایسه شود. این موتور حدود 20 درصد نسبت به دیگر کشتیهای مشابه انرژی مصرف میکند. در سال 2011 کمپانی «Maersk» سفارش ساخت 20 فروند از این کشتیهای کانتینربر « Maersk Triple E Class» به ارزش 200 میلیون دلار برای هر فروند را در قالب دو قرارداد به کمپانی کشتی سازی دوو ارایه داد. کشتیهای سفارش شده کمی کوچکتر از کشتی «CSCL Globe» بوده و 18 هزار تن وزن دارند اما از لحاظ طول و سرعت با این کشتیها یکسان هستند. این کشتیهای کانتینتربر در حال حاضر کارآمدترین کشتیها از لحاظ مصرف بهینه سوخت هستند که در دریاها حضور دارند.
5- کشتی مسافربری «Oasis of the Seas»
کشتی مسافربری «Oasis of the Seas» در کنار دو کشتی مشابه دیگر به نامهای «Allure of the Seas» و «Harmony of the Seas» بزرگ ترین کشتیهای مسافربری امروز جهان هستند که توسط کمپانی «Royal Carribean» ساخته شده اند. این کشتیها به ترتیب در سالهای 2009، 2010 و 2015 ساخته شدند. هر یک از این کشتیهای مسافربری غول پیکر 360 متر طول داشته و میتوانند حداکثر 6.296 مسافر را علاوه بر 2.394 خدمه در خود جای دهند. کشتیهای فوق سریع ترین کشتیها در سایز خود بوده و با سرعت حدود 42 کیلومتری در دریا حرکت میکنند و وزن هر یک از آنها حدود 225.282 تن است. در درون این کشتیها مکانهای تفریحی و ورزشی کافی برای سرگرم نگه داشتن مسافران ساخته شده است که از آنها میتوان به شبیه سازهای موج سواری، سالن اسکیت و دیوارهای صخره نوردی به ارتفاع 13 متر، استخرهای شنا، یک زمین بسکتبال با اندازه واقعی و یک پارک آبی اشاره کرد. هزینه ساخت نمونه اول این کشتیهای مسافربری بیش از 900 میلیون دلار برآورد شده است که آن را به گران قیمت ترین کشتی تجاری تاریخ بشر تبدیل میکند.
6- کشتی مسافربری RMS Queen Mary 2
بزرگ ترین کشتی اقیانوس پیمای حاضر در اقیانوس اطلس کشتی مسافربری « RMS Queen Mary 2» است بعد از کشتی ملکه الیزابت 2 بزرگ ترین کشتی اقیانوس پیمایی است که از سال 1969 تاکنون ساخته شده است. این کشتی توسط ملکه الیزابت دوم در سال 2004 و به افتخار کشتی ملکه الیزابت اول نامگذاری شده که ساخت آن در سال 1936 تکمیل شد. کشتی « RMS Queen Mary 2» در حال حاضر تنها کشتی مسافربری قاره پیمایی است که بین بندر ساوت همپتون و نیویورک فعالیت میکند. طول این کشتی 345 متر بوده و وزن آن 148.528 متر است. همچنین این کشتی میتواند 2.620 مسافر را علاوه بر 1.253 خدمه در خود جای داده و با سرعت 56 کیلومتر در دریا حرکت میکند. اگر چه این کشتی در مقایسه با کشتیهای مورد قبلی 15 متر کوتاه تر است اما همچنان بزرگ ترین کشتی مسافربری اقیانوس پیما شناخته میشود.
تفاوت بین کشتی اقیانوس پیما با کشتیهای مورد قبلی که به «کروز لاینر» مشهور هستند در این است که کشتیهای اقیانوس پیما به منظور انتقال مسافر از نقطه ای به نقطه دیگر طراحی شده اند در حالی که کشتیهای کروز لاینز تفریحی بوده و بعد از گشت زدن در دریا به نقطه اول خود باز میگردند. البته این تنها تفاوت نیست زیرا اقیانوس پیماها که برای سفرهای طولانی طراحی شده اند معمولاً با شرایط جوی بد در اقیانوس مواجه میشوند. به همین دلیل این کشتیها باید محکم تر و قدرتمندتر از کروز لاینرها بوده و دماغه آنها باریک تر و بلندتر باشد. کشتیهای کروز لاینر معمولاً تنها در ایام تعطیلات فعالیت میکنند و به همین دلیل احتمال مواجهه آنها با آب و هوای بد و شرایط ناگوار در دریا کمتر است. سرعت برای کروز لاینرها موضوع مهمی نیست و نسبت به اقیانوس پیماها در مصرف سوخت بهتر عمل میکنند.
7- کشتی جنگی (USS Enterprise (CVN-65
وقتی که پای کشتیهای جنگی به میان میآید کشتی « USS Enterprise (CVN-65)» بدون شک بزرگ ترین کشتی جنگی ساخته دست بشر است که یک ناو هواپیما و هلی کوپتربر بوده و با سوخت هسته ای کار میکند. این کشتی غول پیکر تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته و تا به امروز نیز به آن به چشم یک شاهکار مهندسی نگاه میشود. کشتی « USS Enterprise (CVN-65)» 342 متر طول دارد که آن را به بلند ترین کشتی در حال سرویس جهان تبدیل میکند. این کشتی بیش از 4.600 خدمه داشته و با سرعت 38.7 کیلومتر در ساعت در دریا حرکت میکند. این کشتی قرار بود پس از 51 سال خدمت مداوم در سال 2013 از رده خارج شود که البته تاکنون خبری در این مورد مخابره نشده است اما این بیشترین سالهای خدمتی است که یک ناو در ناوگان دریایی ایالات متحده داشته است.
8- کشتی بادبانی The Club Med 2
کشتی بادبانی « The Club Med 2» در سال 1992 در بندر لوهاور فرانسه به آب انداخته شد و یکی از بزرگترین کشتیهای بادبانی جهان به شمار میآید. این کشتی 194 متر طول داشته و وزن آن به 14.983 تن میرسد. کشتی « The Club Med 2» میتواند 386 مسافر را علاوه بر 214 خدمه در خود جای دهد. سرعت این کشتی به 19 تا 28 کیلومتر در ساعت رسیده و در حال حاضر به عنوان یک کشتی تفریحی عمل میکند. این کشتی در آبهای دریای مدیترانه و دریای آدریاتیک در فصل تابستان و دریای کارائیب در فصل زمستان به مسافران سرویس میدهد. کشتی «The Club Med 2» دارای 5 دکل بادبانی است، برای جایگیری از سیستم الکترونیکی استفاده کرد و از کارآیی بسیار بالایی برخوردارند.
همچنین نیروی هفت بادبان آن که توسط کامپیوتر و دو موتور الکتریکی کنترل میشوند با چهار ژنراتور دیزلی به صورت ترکیبی عمل خواهند کرد. این سیستم هیبریدی به کشتی «The Club Med 2» امکان میدهد که دائماً بتواند بین سوخت و انرژی پاک گزینه بهتر را با توجه به شرایط انتخاب کند. این کشتی از دماغه کم ارتفاع تری نسبت به دیگر کشتیهای مسافربری تفریحی برخوردار است که به آن امکان میدهد بیشتر از دیگر کشتیها با بنادر نزدیک شود. کشتی «The Club Med 2» معمولاً هنگام شب سفر کرده و هر صبح توقف میکند. همچنین این کشتی دارای سالن رقص باله، کازینو، محل برگزاری کنسرت موسیقی، سالن ورزشهای آبی و بسیاری دیگر امکانات تفریحی است.
9- قایق غول پیکر PlanetSolar
یکی از مواردی که کمتر و به ندرت در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار میگیرد، انرژی خورشیدی است. نیاز با داشتن صفحات خورشیدی بزرگ کار را برای ساخت کشتیهای مسافری یا باربر با استفاده از این ساختار مشکل کرده است. با این وجود تیم سازنده قایق «PlanetSolar» یک قایق خورشیدی 31 متری ساخته که عرض آن 15 متر است و میتواند 103.4 کیلووات انرژی خورشیدی را برای تغذیه موتور 20 کیلوواتی خود جذب و میتواند با سرعت 15 کیلومتر در ساعت حرکت کند. برای ساخت این قایق 60 تنی بیش از 24 میلیون دلار هزینه شده است و بزرگ ترین قایق خورشیدی جهان به شمار میآید. قایق «PlanetSolar» ساخت یک کمپانی در شمال آلمان است و در سال 2010 پس از 14 ماه روند ساخت به آب انداخته شد. پنلهای خورشیدی به کار رفته در این قایق با راندمان 22 درصد بهترین عملکرد و راندمان را در میان صفحات خورشیدی دارند.
کد خبر : 5388
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir